Älgar och kakor

Hejsan!

Igår var det meningen att det skulle vara en liten filmkväll hemma hos mig, och i förrgår tänkte jag baka en massa kakor till det. Jag började att blanda rörsocker med smör, som jag skulle göra, sen upptäckte jag att vi inte hade några ägg. Så det var ju inte så bra. Jag ställde smeten i kylen och tänkte att jag kunde göra klart dom sen. Sen är lika med idag! Det var inga som kunde komma på filmkvällen visade det sig i sista minuten, förutom Andreas. Så vi åt tacos och kollade på Melodifestivalen (faktiskt!) med Hanna. Jag kan inte säga att jag tyckte att något speciellt bidrag var bra, men hon som vann var okej ändå. Enda sen då har jag haft låten Mirakel på huvudet, ganska så enerverande måste jag säga. Sen såg vi tre också på Die Hard, den var bra!


Idag innan Andreas skulle hem så gick vi till skogen, jag sa att det finns många rådjur och älgar där fasten jag aldrig sett någon älg själv. Sen så sa jag att det är vår, så dom får säkert ungar snart också. Några minuter efter det stannade Andreas till och pekade på en älg en bit framför oss. Jag blev exalterad och började ta en massa bilder, vi gick försiktigt en liten omväg runt den och sen upptäckte jag att lite gömd i buskarna var en unge! Jippie! Så jag tog kort på den också, eller försökte i alla fall. Sen kom det en farbror med hund, han hade tänkt släppa hunden lös men vi sa att det var älgar där så då insåg han att det kanske inte var någon vidare bra ide. Han var väldigt trevlig i alla fall, och hunden var glad!

Anledningen till att älgarna gjorde mig så exalterad var att jag aldrig sett en utan antingen stängsel, en bilruta eller en tv-skärm emellan.

Sen nu så har jag som sagt bakat klart kakorna jag började med i fredags, rättare sagt kanelrutor! Dom blev inte speciellt lyckade och blev väldigt kladdiga och sega, men i alla fall. Ätbara var dom. Sen fick jag ett ryck och bakade kolakakor och kanelkakor också, och sen gjorde jag pannkakor. Mycket kakor.


Mina otroligt vackra kanelrutor! Receptet tog jag ur en bok som heter "Kakor och muffins", men gör inte som jag och låt smöret och sockret stå i kylen i två dygn. Jag kan lägga till att det var hårt som cement och skeden höll på att gå av när jag försökte ta bort den. Bra tips om vi vill göra cement, eller klister!


Här är kolakakor, som egentligen ska vara ganska smala och snea men jag orkade inte göra dom så. Här är receptet: http://www.bakakaka.se/kolakakor-1375849 :)


Kanelkakor, receptet är: http://www.kokaihop.se/recept/kanelkakor-2 :)

Pannkakor vet ni ju förhoppningsvis hur dom ser ut, så där tycker jag att en bild är överflödig. Dessutom tar det så lång tid att ladda upp en bild! Nu ska jag ta och dricka mitt te och vila :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0